• Terug naar overzicht

    E-commerce tracking voor webshops

    3
    apr
    Door Daan

    Dat Google Analytics een krachtige, gratis tool is voor het bijhouden van de bezoekersgegevens van websites zal voor velen geen verrassing zijn. De reguliere trackingcode houdt algemene gegevens bij zoals bezoekersaantallen, bezochte pagina's en via welke kanalen en zoekwoorden de bezoekers op de website terecht zijn gekomen. Voor webshops maakt Google Analytics gebruik van specifieke e-commerce trackingmogelijkheden die speciale aanpassingen vereisen in de broncode van de pagina's waarvan je gegevens wilt verzamelen. Met een webshop van CMSBlocks is een technische aanpassing voor e-commerce trackingmogelijkheden niet nodig en kun je nog meer uit je webshop halen!


    Welke e-commerce gegevens houdt Google Analytics voor mij bij?

    • Conversiepercentage
      Geeft aan hoeveel procent van de bezoekers een bestelling hebben geplaatst. Met dit gegeven kun je bepalen of je meer uit de kast zal moeten halen om de bezoeker te verleiden tot een aankoop.
       
    • Transacties en opbrengst per periode
      Hoeveel bestellingen zijn er geplaatst de afgelopen maand en wat heeft mij dit opgebracht? Dankzij overzichtelijke grafieken kun je in één oogopslag zien hoeveel transacties er hebben plaatsgevonden in een bepaald tijdsvak. Zo kun je snel zien op welke dagen de webshop het beste rendeert.
       
    • Gemiddelde waarde per bestelling
      Bekijk wat de gemiddelde waarde per bestelling is geweest binnen een bepaalde periode. Is de actie waarbij klanten geen verzendkosten betalen vanaf €25 een succes geweest?
       
    • Welke producten lopen goed?
      Google Analytics houdt automatisch bij welke producten verkocht worden. Per periode kun je nagaan welke producten het meest zijn verkocht en tot welke productgroep deze behoren. Deze gegevens komen van pas als je seizoensgebonden producten verkoopt of wilt kijken welke producten tijdens de feestdagen het meest succesvol zijn.
       
    • Welke bezoekers worden klant?
      Wanneer je meerdere campagnes hebt lopen in bijvoorbeeld Google Adwords of Facebook is het nuttig om te kunnen herleiden via welk kanaal je bezoekers klant zijn geworden. Per bron, actie of campagne is de opbrengst uit te lezen zodat je campagnes gericht kunt bijsturen of succesvolle campagnes breder kunt inzetten.
       

    Automatische koppeling met Google Analytics

    Via het configuratiescherm in het CMS voeg je eenvoudig de unieke webproperty-id van je Google Analytics-account toe (UA-XXXXX-Y). De trackingcode wordt vervolgens automatisch in de broncode van elke pagina geplaatst. Op het dashboard worden vervolgens de wekelijkse en maandelijkse bezoekersaantallen getoond van de website waarop je bent ingelogd. Binnenkort kun je via het CMS al je Google Analytics-gegevens raadplegen zonder daarvoor apart te hoeven inloggen op Google Analytics.
     

    Conclusie

    Met de e-commerce trackingmogelijkheden van Google Analytics bezit je over krachtige gegevens om je CMSBlocks-webshop te analyseren en te optimaliseren. Dankzij de automatische koppeling in het CMS kun je de trackingmogelijkheden activeren zonder dat hiervoor een technische aanpassing is vereist. Meer weten over de mogelijkheden van onze webshops? Neem dan vrijblijvend contact op.

Deel dit