• Terug naar overzicht

    Het starten van een webwinkel: belangrijke succesfactoren

    12
    okt
    Door Daan

    Een webshop maken met behulp van CMSBlocks is in een handomdraai gebeurd. Producten kunnen gemakkelijk worden toegevoegd aan de module, waarna de verkoop snel kan beginnen. De webshop tot een succes maken blijkt echter vaak een iets lastigere klus te zijn. Wist u bijvoorbeeld dat bijna de helft van de nieuwe webwinkels binnen twee jaar alweer stopt met hun webshop? Daarnaast wijst recent onderzoek uit dat slechts 1 op de 5 ondernemers genoeg inkomsten heeft om rond te komen van hun webwinkel. Er zal dus echt iets meer moeten gebeuren om een webwinkel succesvol te maken. In deze blog leest u hoe een webshop een overlevingskans heeft in het oerwoud van online webwinkels.

    Een online winkel is net een ‘echte’ winkel

    Eigenlijk zijn er niet zoveel verschillen tussen een succesvolle webshop en een succesvolle ‘echte’ winkel. Zo wordt er in een fysieke winkel bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan de indeling van producten. Op ooghoogte staan vaak de iets duurdere artikelen, of misschien valt het huismerk wel meer op. Ook is er bij de kassa vaak de mogelijkheid nog even snel wat snoepgoed mee te nemen. Het is daarom van belang ook goed na te denken over wat op de homepage moet komen te staan of welke producten een prominente plaats krijgen in de webshop. Zo kunnen er bijvoorbeeld gerelateerde artikelen naast producten worden geplaatst, zodat de klant inspiratie krijgt om deze producten te bekijken of te kopen. Tevens kunnen bijbehorende producten worden getoond in de winkelwagen-pagina. Zo krijgt de klant de kans om nog even snel wat ‘snoepgoed’ mee te nemen bij de kassa! Het is daarnaast van belang altijd de van/voor-prijzen te laten zien bij de producten, zodat klanten goed zien wat hun voordeel is. Mensen houden nou eenmaal van een koopje!

    Duidelijke en snelle afhandeling

    Klanten vinden het vaak vervelend als ze in een winkel lang in de rij moeten staan of als ze niet snel worden geholpen. Dit geldt ook voor het online winkelen: klanten vinden het vervelend als het afrekenen te lang duurt. Het is dan ook belangrijk dat het plaatsen van een bestelling gemakkelijk en snel verloopt. Het kost de klant slechts één muisklik om de webshop te verlaten! Een zogenaamd 'One Step Checkout'-systeem biedt hiervoor de perfecte uitkomst. Dit gebruiksvriendelijke systeem heeft slechts een beperkt aantal stappen en invulvelden, waardoor het plaatsen van een bestelling vlot verloopt. Tot slot is het van belang altijd de voorraden en levertijden van producten te tonen. Zodra een klant het besluit maakt een aankoop te doen, wil hij deze het liefst ook meteen ontvangen.

    Communicatie met de klant

    Bij het online shoppen willen klanten graag professioneel en snel worden geholpen, net als in een echte winkel. Een moderne oplossing om hier gehoor aan te geven is het instellen van een live-chat. Met een live-chat kunnen vragen en problemen van klanten snel en adequaat opgelost worden. Het is wel van belang ervoor te zorgen dat inkomende chats van klanten snel worden beantwoord: een klant die snelle hulp verwacht en dit vervolgens niet krijgt zal waarschijnlijk snel geërgerd zijn. Verder is het nuttig de sterke punten van de webwinkel duidelijk over te brengen op de klant: gunstige levertijden, verzendkosten, garantie- of retourvoorwaarden kunnen een webwinkel boven de concurrenten doen uitspringen! Deze sterke punten kunnen ook naar voren komen in reviews van klanten op speciale review-websites. Het integreren van deze reviews op de website kan zorgen voor een betrouwbare uitstraling van de webshop, al zullen deze reviews natuurlijk wel eerst verdiend moeten worden. Tot slot kunt u contact houden met klanten door ze de optie te geven zich bij het afrekenen te laten inschrijven voor de nieuwsbrief. Hierdoor is het mogelijk de klant op een later moment interessante aanbiedingen te sturen of klanten te vragen reviews te schrijven over producten. Zo zorg je ervoor dat klanten nog eens terugkeren!

    Checklist

    Kortom, door de volgende stappen te nemen maakt u van een webwinkel een succesverhaal:

    • Toon gerelateerde artikelen naast producten of in de winkelwagen;
    • Laat de van/voor-prijs zien;
    • Implementeer een  'One Step Checkout'-systeem;
    • Toon de voorraad en levertijd;
    • Stel een live-chat functie in;
    • Communiceer de voordelen van de webshop naar de klant (verzendkosten, levertijd, garantie etc.)
    • Plaats reviews van klanten op de website;
    • Laat klanten zich bij het afrekenen inschrijven voor de nieuwsbrief.


     

Deel dit