• Terug naar overzicht

    SSL: een pré voor websites, een must voor webshops

    4
    dec
    Door Jeffrey

    Is het je wel eens opgevallen dat de URL’s van sommige websites beginnen met ‘http://’ en andere met ‘https://’? En dat de laatste variant vaak in het groen wordt weergegeven? Misschien viel het je op toen je op websites aan het surfen was waar gevoelige informatie ingevuld moest worden, bijvoorbeeld bij het doen van een betaling of bij het internetbankieren. De oplettende surfer zag wellicht ook een klein icoontje van een slotje in de adresbalk staan. Waar komen deze schijnbaar kleine toevoegingen vandaan en wat kunnen ze voor jou betekenen?

    Wat is een SSL-certificaat?

    Simpel gesteld betekenen de extra ‘s’, het slotje en de groene kleur dat de verbinding van de website is gecodeerd. Hierdoor kunnen hackers geen data van de website onderscheppen. De technologie die dit mogelijk maakt heet SSL. Dit is de Engelse afkorting voor ‘Secure Sockets Layer’. Allemaal leuk en aardig, maar heb je dat wel echt nodig als website?

    SSL voor je webshop

    Een webshop kan eigenlijk niet meer zonder een SSL-certificaat, en wel om de volgende redenen:

    • Door je website te certificeren met SSL, bescherm je de gegevens van je klanten. De persoonlijke gegevens die klanten op jouw website invullen, worden versleuteld verzonden en vallen daarmee niet ten prooi aan kwaadwillende personen.
    • De meeste keurmerken voor webshops, verplichten het gebruik van SSL door hun leden. Bovendien ben je ook bij de wet verplicht om je klanten zo goed mogelijk te beschermen tegen gegevensdiefstal.
    • Het gebruik van SSL zorgt voor een betrouwbare uitstraling van je website, waardoor klanten eerder tot een aankoop zullen overgaan. En een hogere conversie betekent meer omzet voor jou!

    Is SSL goed voor SEO?

    Ja! Wist je dat SSL deel uitmaakt van het zoekalgoritme van Google? Sterker nog: Google wil het gebruik van SSL in de toekomst steeds zwaarder laten wegen in hun zoekresultaten. Google wil graag dat internetgebruikers veilig surfen en ziet daarom het liefst dat elke website overgaat op het gebruik van HTTPS in plaats van HTTP. Wanneer je website dus niet SSL-gecertificeerd is, zal je website lager ranken in Google.

    In de toekomst wil Google in haar browser bovendien gebruik gaan maken van pop-up meldingen, die de gebruiker waarschuwen dat de website geen SSL-certificaat heeft. Als een klant bijvoorbeeld een contactformulier invult, zal deze in de toekomst een melding krijgen dat de verbinding niet veilig is. Uiteraard zal zo’n pop-up melding de websitebezoeker afschrikken, waardoor het aantal conversies aanzienlijk zou kunnen dalen. Buiten webshops kunnen websites met andere doeleinden dus ook steeds meer de vruchten plukken van een SSL-certificaat.  

    Kortom, door het gebruik van SSL:

    • Beveilig je de gegevens van jouw klanten;
    • Zorg je voor een betrouwbare uitstraling van jouw website;
    • Komt je website hoger in de zoekresultaten terecht dan zonder SSL-certificaat;
    • Krijg je niet te maken met lastige pop-up meldingen die je klanten afschrikken als zij gegevens invullen;
    • Zorg je ervoor dat je conversies niet zullen teruglopen.

    Ben jij ook overtuigd van de voordelen van een SSL-certificaat voor jouw website? Wij helpen je hier graag mee. Ga naar het (SSL-beveiligde) aanvraagformulier!  

Deel dit